محمد الهادي أحمد الصاري


عضو هيئة تدريس قار

المؤهل العلمي: دكتوراه

الدرجة العلمية: أستاذ مشارك

قسم الهندسة الميكانيكية والطاقات - مدرسة العلوم التطبيقية والهندسية

حول محمد

المؤهلات العلمية : 1 ـ دكتوراه الفلسفة فـي الهندسة الميكانيكية ـ كلية الهندسة ـ جامعة هل (Hull) ـ بريطانيا .(2002) 2- ماجستير الهندسة الكيميائية – جامعة سالفرد (Salford) بريطانيا (1997). 3 ـ بكالوريوس الهندسة الميكانيكية ـ جامعة قاريونس (1988). أكاديمي : 1- أستاذ مساعد بقسم الهندسة الميكانيكية والطاقات – أكاديمية الدراسات العليا – طرابلس – 2008 – 2011. 2- أستاذ مساعد بقسم الطيران والمركبات الآلية – جامعة غلندوير – بريطانيا 2003 – 2008. 3- أستاذ زائر بالمدرسة الهندسية – جامعة مانشستر – نوفمير 2003 – ديسمبر 2004. 4- مساعد باحث ما بعد الدكتوراة بقسم الطيران والمركبات الآلية - جامعة لفبرا – بريطانيا - من يناير 2002 – فبراير 2003. 5- مساعد باحث بقسم الهندسة الميكانيكية – جامعة هل – بريطانيا – ديسمبر1998 – يناير 2002. 6- باحث زائر بقسم الهندسة الكيميائية – جامعة سالفرد – بريطانيا - 1997- يونيو 1997. 7- محاضر بقسم الهندسة الميكانيكية – المعهد العالي للكهرباء – زليتن -1988 – 1995. إداري: 1- رئيس قسم الهندسة الميكانيكية والطاقات – أكاديمية الدراسات العليا – طرابلس – 2008 – 2010. 2- مرشد برنامج تكنولوجيا السيارات وسيارات السباق للسنة الثانية – المعهد العالي بشمال شرق ويلز – بريطانيا – 2004- 2005. 3- رئيس قسم الهندسة الميكانيكية - المعهد العالي للكهرباء – زليتن - ليبيا – يناير 1995 – ديسمبر 1993. مسؤوليات تدريسية : 1- تدريس مقررات هندسية للسنة الأولي والثانية والثالثة من التعليم الجامعي العام 2003 -2008. 2- تدريس مقررات دراسات عليا من 2008 ـ حتى 2011. أكاديمية الدراسات العليا – طرابلس – ليبيا. 7 ـ الأشراف على العديد من مشاريع طلبة المستوى النهائي من 2003- 2008. 3- تدريب مهندسي شركة الأيرباص بركسهام على ميكانيكا الطيران – بريطانيا 2005-2008. 4- الأشراف على العديد من رسائل ماجستير ومناقشة العديد من الرسائل الأخرى – أكاديمية الدراسات العليا – طرابلس - ليبيا. مهام أكاديمية وفنية: 1- عضو دائم بأكاديمية التعليم العالي البريطانية من 2008. 2- مرشد أكاديمي ـ قسم الهندسة الميكانيكية والطاقات ـ أكاديمية الدراسات العليا – طرابلس ليبيا 2008 - 2011. 3- عضو المجلس العلمي للميكانيكا والطاقات المتجددة ـ أكاديمية الدراسات العليا – طرابلس – ليبيا. 4- عضو لجنة اختيار المعيدين ـ أكاديمية الدراسات العليا ـ طرابلس -ليبيا – 2010 5- عضو لجنة الدراسات العليا بمدرسة العلوم الهندسية بأكاديمية الدراسات العليا – طرابلس - ليبيا 2010. 6- عضو لجنة الجودة بقسم الهندسة الميكانيكية والطاقات. 7- تحكيم كتاب علمي في علم الأصوات الهندسية - بريطانيا – 2001. 8- تقييم عدد من البحوث العلمية لمجلات عالمية من 2002 ـ حتى الآن . 9- مرشد مشروع تصميم سيارة الفورملة للطلاب والتي نالت الترتيب 66 من مجموع 200 جامعة على مستوى العالم – تحت إشراف معهد الهندسة الميكانيكية – بريطانيا –2007. 10- عضو فريق إعادة هيكلة الشركة العامة لتحلية المياه 2010. 11- عضو فريق إعداد الخطة التدريبية لموظفي الشركة العامة لتحلية المياه 2010 12- عضو المجموعة الإستشارية الوطنية إستشارات : 1- إستشارات علمية في مجال الإحتراق في الحوارق والغلايات والحوارق المنزلية. 2- مستشار متطوع بالمجلس المحلي لمدينة زليتن. الخبرة التدريسية: Advanced Thermodynamics Kinematics - Dynamics Advanced Mathematics Advanced Convection Heat Transfer Advanced Radiation Heat Transfer Thermo-fluid Internal Combustion Engines Race Car Vehicle Dynamics Aerodynamics Refrigeration and Air-conditioning Combustion Desalinations المهارات واللغة: يجيد التحدث والكتابة باللغة العربية والإنجليزية Fluent (CFD Software), Borland C++ Builder, C & C++, Windows XP, MS Excel, MS Power Point and MSWord. تطوير الأداء الوظيفي: • Short Course on “FLUENT”, North East Wales Institute of Higher Education, UK. 2005. • Staff Development Course on Teaching, North East Wales Institute of Higher Education, UK. 2004. • Summer school course on “Mathematics for acoustics”, University of Southampton, UK. July 2003. • Teaching skills for Postgraduates and Research Assistants, Loughborough University, UK. 2002. • Programming in "C" and "C++", City &Guilds Certificate, MANCAT, UK. 1998. • Short course on Business Professional Development, MANCAT, UK. 1998. • Training program in Heating, Ventilation and Air conditioning program, International consulting Limited Ireland’s Training and Employment Authority (FAS), Ireland. July 1993 – December 1992. مؤتمرات علمية عالمية: 1. Poster presentation at the House of Commons by Britain’s younger engineers. Suppression of combustion oscillations 2001, UK. 2. Poster presentation at Advantica Ltd Conference Centre organised by the Institute of Physics. Combustion oscillations in Gas-fired appliances, 20th September 2001, UK. 3. Prediction of combustion instability in gas-fired appliances, University of Salford, 1999, UK. (Oral presentation). 4. Suppression of combustion oscillations in gas-fired appliances, University of Bradford, 2000, UK. (Oral presentation). أوراق بحثية بمجلات عالمية محكمة: 1. Elsari M and Hughes R. Axial effective thermal conductivities of packed beds, APPL THERM ENG 22 (18): 1969-1980 DEC 2002. 2. Elsari M and Cummings A. Combustion oscillations in gas-fired appliances: Eigen-frequencies and stability regimes Applied Acoustic 64 (6): 565-580 JUN 2003 3. M. Elsari, K. Peat and S. Dequand, ‘A Linear Acoustic Model of the Passive Effect of the Turbine of an Automotive Turbocharger’, 10th International Congress on Sound and Vibration, 7-10 July 2003, Stockholm, Sweden. 4. D.Estruch and M. Elsari, Aerodynamics pre-spinning of the wheels of aircraft to reduce tyre wear at touchdown, World Journal of Engineering 4(3), 2007 58-65. 5. M. Elsari , A. Cummings and R. Grant, Experimental investigation of bulk acoustic properties of sound absorbing material. World Journal of Engineering 4(3), 2007 73-86. 6. Elsari M and Cummings A. Suppression of combustion oscillations in gas-fired appliances using passive resistive methods, Edinburgh, Scotland EURONOISE 2009. 7. Elsari M and Ali Muhsen, One dimensional model for the prediction of frequency of oscillations in Rijke tube, The 17th International Congress in sound and vibration, Cairo 2010. 8. M. Elsari, The Passive resistive devices for the suppression of combustion oscillations in gas-fired appliances. 17th International Congress in sound and vibration, Cairo 2010. 9. Ali Muhsen and Mohamed Elsari , Design of Reliable and Low Cost Substrate Heater for Thin Film Deposition, International Conference on Mechanical and Materials 2012.

المنشورات العلمية
A Linear Acoustic Model of the Passive Effect of the Turbine of an Automotive Turbocharger
Conference paper

Abstract

 

The turbine of an automotive turbocharger is essentially one acoustic element in the exhaust system which lies between the primary noise source, the gas pulsations through the exhaust valves, and the primary noise radiation element, the exhaust tailpipe orifice. As such, like every other acoustic element of the exhaust system, it has a passive effect on the propagation of the primary exhaust noise. Thus if a comprehensive model of the acoustic propagation through the entire exhaust system of a turbocharged engine is sought, an acoustic model of the turbine is a prerequisite.

This paper presents a preliminary attempt to create such a model. The model is a purely fluid mechanic one, without recourse to any empiricism such as a turbine map. The nonlinear equations of the fluid flow are developed and solved for steady flow, to determine the mean convective flow effects upon the noise. The full time-domain equations are then linearised and solved for a single frequency of sound.

Results are given from both the steady flow and the acoustic analyses. The latter are presented in terms of both transmission loss and four-pole parameters. The model is found to give a rational representation of the passive effect of a turbine rotor.

M. Elsari, K. Peat and S. Dequand, (07-2003), Stockholm, Sweden: 10th International Congress on Sound and Vibration, 1-6

Combustion oscillations in gas-fired appliances: Eigen-frequencies and stability regimes Applied Acoustic
Journal Article

Abstract

This paper presents a one-dimensional acoustic model for prediction of the frequencies of

self-excited oscillation and acoustic mode shapes in combustion systems. The impedance of

the combustion system is represented in terms of a frequency response function (FRF).

Impedances of the settling and combustion chambers are predicted by using the acoustic

model, taking into account the temperature distribution in the combustion chamber. Reasonably

good agreement between measured and predicted acoustic resonance frequencies and

mode shapes was achieved. Some data on stability regimes are discussed.

# 2003 Elsevier Science Ltd. All rights reserved.

Keywords: Combustion; Instability; Eigen-frequencies; Prediction; Measurement

2. Elsari M and Cummings, (06-2003), UK: Applied Acoustic, 64 (6), 565-580

Axial effective thermal conductivities of packed beds
Journal Article

Abstract

Experimental investigations have been carried out to measure axial effective thermal conductivities of

packed beds for a number of particles and catalyst pellets. Measurements were made for three gases (air,

nitrogen and carbon dioxide) in beds packed with ball bearings, copper chromite, chromia alumina, alumina

hollow cylinders and alumina spheres. A glass vacuum vessel was employed for most measurements,

but a thin wall stainless steel vessel was used in a few experiments.

Empirical correlations to predict the axial effective thermal conductivity of packed bed reactors have

been derived from the experimental results.

 2002 Elsevier Science Ltd. All rights reserved.

Keywords: Axial thermal conductivities; Packed beds


Elsari M and Hughes R, (12-2002), UK: APPL THERM ENG, 22 (-18), 1969-1980